Nauka komend metodą klikerową
Na czym polega ta metoda?
Kiedy pies wykonuje oczekiwane przez nas działanie, i chcemy oznaczyć je jako mile widziane, używamy klikera, ten wówczas wyda dźwięk który dla psa jest nic nieznaczący. Z tego powodu po kliknięciu nagradzamy pupila smaczkiem, zabawką czy krótką zabawą. Można również odczekać chwilę z pochwałą na pełne skupienie naszego ucznia. Ten sposób może okazać się być lepszy od zwykłej komendy „dobrze".
Po 20 powtórzeniach, możemy zmniejszyć wynagrodzenie do samego kliknięcia.
Co ważne przy tej metodzie, należy jak najszybciej wykluczyć nagrody, aby pies był w stanie wykonać komendę bez czekania na uhonorowanie. Nagradzamy pierwsze powodzenia pupila, gdy ten rozumie już co ma robić, dajemy pustą rękę, aż w końcu przechodzimy całkowicie eliminujemy ten ruch pochwały.
Co ciekawe, podobno najlepsze efekty nauki dają losowe nagrody, oznacza to, że pies dostaje rozmaite bonusy w postaci zróżnicowanych smaczków bądź jedzenia (które bedzie podawane w niecodzienny sposób) lub wielorakich zabawek. Ma to na celu zainteresowanie czworonoga, by lekcje mu się nie znudziły.
Rodzaje klikerów
Na rynku dostępne są klikery proste, z regulacją dźwięku, podajnikiem na smakowych lub tez z większym wyborem dźwięków. Każdy rodzaj spełni tutaj doskonale swoją rolę. Niektórzy zamiast tego urządzenia kląskają lub używają metalowego kapsla, jednak te odgłosy mogą być niezbyt wyraźne dla naszego pupila.
Kliknięcie jest dla psa bardzo precyzyjne, dźwięk ten w porównaniu do naszych słów zawsze brzmi tak samo, dodatkowo jest szybki i jednoznaczny z nadchodząca lub tez nie nagrodą (pies wie ze na wykonał pożądane zadanie i na pewno nie zostanie skarcony)
Na początku możemy zrobić trochę harmider, nie wiedząc jak trzymać jednocześnie kliker, smycz i jeszcze smakołyki. Dodatkowo trudno będzie nam wyłapać idealny moment na kliknięcie, w wyniku czego pies nie będzie wiedział za co dokładnie został pochwalony.
Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie więcej informacji
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.